Svenka Stenarna - Interkulturell KommunikationOm Eva Bernhardtson
StartsidaTextproduktionLättläst SvenskaInterkulturell KommunikationFilosofiKunder

Textproduktion

"Svenska Stenarna gör svårlästa texter lättlästa"

Riksdagsbeslut

Enligt ett riksdagsbeslut ska det svenska samhället år 2010 vara tillgängligt för alla. Därför ska myndighetsinformation även finnas på lättläst svenska.

Svenska Stenarna är specialister på att att skriva lättläst svenska.
En lättläst text innebär alltid att budskapet går fram till fler.

Läs gärna min åsikt om lättläst svenska på www.dt.se/opinion/debatt/article494681

Vilka kan behöva text på lättläst svenska?

  • Läsovana
  • Dyslektiker
  • Utrikesfödda
  • Personer med funktionsnedsättning.

Vad kännetecknar lättläst svenska?

En lättläst text har korta meningar med enkla ord.
Alla mindre vanliga ord och uttryck förklaras.

Var finns exempel på lättläst svenska?

Svenska Stenarna har skrivit lättläst text för:

Eva Bernhardtson

”Att skriva svårläst är lätt.
Att skriva lättläst är
betydligt svårare
– och roligare.”

Varmt välkommen att kontakta mig för diskussion och önskemål om texter och föredrag.

Eva Bernhardtson

Eva Bernhardtson

© 2006-2009 Svenska Stenarna

Svenska Stenarna

Eva Bernhardtson

Kungsgatan 29, 4 tr

111 56 Stockholm

08- 52 50 51 74

0708-38 45 43

info@svenskastenarna.se